Ta vara på ponnyåren jag lovar det är inget du vill gå miste om!

Man ska ta vara på ponnyåren. Du kan fortfarande rida dem men inte tävla dem klasser du gjorde innan...

Du kan bara tävla och gå upp i klasserna.
A-ponny, tills du är 13
B-ponny tills du är 13 (14 inom dressyr)
C-ponny tills du är 18
D-ponny tills du är 18
Ponnyåren är något man ska ta till vara på, för du kan aldrig få tillbaka dem! Det är tyvärr sanningen... En ponny och en storhäst, man tror inte att det ska vara "sån skillnad" men en ponny är oftast "busigare", rent generellt då det självklart finns "busiga" storhästar. Sen är ponnysar mycket envisa, det är inte dem flesta storhästar. Och en ponny har ett kortare steg, mindre kropp. En ponny tycker jag kan få se lite busig ut, medans en storthäst tycker jag att det ska vara lite ordning och reda på. T.ex en ponnyn har ofta lite längre man och svans som oftast är ruffsigare än på en storhäst. För dem flesta storhästar har en välvårdad man och en fin, gärna lite tjock svans enlit mig. Jag tycker tjocka svansar är fint!
Ponnys sägs också vara mer kvicka än storhästar, det känns om att jag håller med om det... Men ofc finns det kvicka storhästar. Ponnys är jätteroliga att hoppa, när höjderna kommer upp ltie så hoppar dem verkligen med ryggen och det tycker jag är så roligt att känna. För en storhäst är det inte lika lätt att känna samma känsla.
För vill du tävla t.ex B-ponny i hoppning och du är lagom lång osv för den så måste du tävla i avdelnign B...
Avdelning B ska finnas i normala tävlingsklasser eller som separata klasser från 0,90/LD till 1,30/Msv B. Bedömningen ska vara A. Rosett delas ut till placerade. Sammanslagning av avdelningarna får inte göras.

Klasser som har bedömning clear round eller A behöver inte ha en avd B.

Alla ekipage får starta i avd B (dvs även hästar/ponnyer över 6 och ponnyryttare över 18), om inte propositionen begränsat till unghästar/-ponnyer. Häst/ponny som startat i avd B får inte starta i avd A senare samma dag.
Texten med Kursiv och understrukning är lånat från stallbacken...
Jag har verkligen inget emort varken storhästar eller ponnys. Jag tycker bara att det är roligare att rida ponny och jag kommer ta vara på ponnyåren. Jag tänker inte gå miste om dem, så är det bara :)
I avd B gäller inte de övre åldersgränserna för ryttare på B-, C- och D-ponny. Ekipaget måste dock vara proportionerligt.Avdelning B ska finnas i normala tävlingsklasser eller som separata klasser från 0,90/LD till 1,30/Msv B. Bedömningen ska vara A. Rosett delas ut till placerade. Sammanslagning av avdelningarna får inte göras.
Klasser som har bedömning clear round eller A behöver inte ha en avd B.
Alla ekipage får starta i avd B (dvs även hästar/ponnyer över 6 och ponnyryttare över 18), om inte propositionen begränsat till unghästar/-ponnyer. Häst/ponny som startat i avd B får inte starta i avd A senare samma dag.
I avd B gäller inte de övre åldersgränserna för ryttare på B-, C- och D-ponny. Ekipaget måste dock vara proportionerligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback