Dagens ridpass - Carpen

Idag fick vi ju rida för Johanna igen och de va underbart, Vi hoppade. Först hoppade vi fram på ett kryss. Det var en slags serie så man kunde räkna galoppsprång, men de tyckte hon var för vanligt så vi red utanför en sockerbit till hindret sen samma sak efter hindret.
Grymma pixlr skills här känner jag ^^
    
   
Sen la hon upp bommar på dem blåa plupparna som är sockerbitar och la ner den i mitten. Då skulle man hoppa första hindret sen rida "utanför" mitten hindret och sen hoppa det sista hindret. Det gick helt okej. Jag fick tips att jag skulle rida som typ Jens Fredricson, alltså i lätt sits. Det gick nog lite fortare men han var inte alls lika pressad som när man sitter ner. 
   
Efter de la hon upp bommarna på alla sockerbitar men ställde mittenhindret snett men man skulle hoppa rakt. Det gick väldigt bra och han kändes väldigt lyhörd. Till slut ställde hon alla hinder snett och vi skulle hoppa en rak linje. Det gick faktiskt väldigt bra han förstod precis vad han skulle göra. Men när jag skulle sakta av tog det ett bra tag för han ville hoppa igen. Men tillslut lyssnade han och det gick att få stopp på honom.
   
Jag måste bara få berätta en både rolig men ockås läskig sak som hände under framridningen. Vi red i ström och jag hade ett bra avstånd. Hästen innan stannar jag ser och försöker styra undan men hinner inte helt så snälla Carpen hoppar precis bredvid hästen som stannade. Och Johanna stog på sidan, hästen som stannade sen Carpen på höger sida och Johanna bredvid Carpen. Hoppas verkligen itne att någon blev skadad men de verkade inte så så jag hoppas att det gick bra med alla.
   
Men om man ser över ridpasset så är jag helt okej nöjd. Han lyssnade ändå på mig i hoppningen och med det nya tipset kändes han inte lika pressad och stressad så jag ska fortsätta att rida i lätt sits på honom. Om ni ville veta så blir det ju lätt att när man försöker sitta på en skumpig häst att man driver med benen utan att man tänker på det. Och sånt gillar inte Carpen eller andra unghästar skulle jag vilja säga. Därför i lätt sits är man lättare och trycker inte på omedvetet med benen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback